307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu di 13 nov 2018 - 02:14:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 15 nov 2007 - 08:59:06 

Een paar dagen geleden op advies van de automaterialenzaak Philips Nightguide halogeenlampen gemonteerd, aangezien ik de lichtopbrengst met standaard H7-lampen erg minimaal vind.

Moet zeggen dat het een enorme verbetering is. Nu nog afwachten hoe lang ze meegaan, maar volgens de verpakking zijn de lampen verbeterd en nu "double life".

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 15 nov 2007 - 09:16:12 

Dan had ik toch voor een Xenon setje gekozen :oops:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 15 nov 2007 - 10:15:42 

Ik heb een jaar geleden ook deze lampen gehad. De lichtopbrengst en het reflecteren van de borden was inderdaad beter, maar ik vond toen de levensduur van de lampen erg tegenvallen.
Op dit moment zit ik nog te twijfelen tussen de aanschaf van de Philips Nightguide lampen of de Osram Nightbreaker (maar deze is nog niet leverbaar in Nederland).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 15 nov 2007 - 13:10:27 

Xenon kan ook maar ik moet eerlijk zeggen dat het effect van de Nightguide een heel eind in de buurt komt.
Ik heb zelf na de nightguide nu de X-treme serie van Philips en die bevallen me nog beter, heel helder licht en zeer goede reflectie, gebruik bijna geen grootlicht meer op binnenwegen.

Zie http://www.lighting.philips.com/nl_nl/c ... ng&lang=nl

levensduur zou iets korter zijn dan de nightguide, maar vooruit maar weer

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 15 nov 2007 - 13:58:45 

Ja, ja, die lampjes gaan steeds sneller kapot (is ook mijn idee). Dus heb ik er eens een tijdje op gelet hoe lang ze meegaan. Ik kan er de klok (bijna) op gelijk zetten dat ze na 30.000 km kaduk gaan.
Dus ben ik maar eens gaan zoeken hoe dit nou allemaal komt.
Onderstaand verhaaltje is van een paar jaartjes terug, maar geeft wel aan hoe het komt dat die verrekt dure lampjes zo snel kapot gaan.

Vraag: Hoe komen de moderne gloeilampen aan een grotere lichtopbrengst? Philips levert Vision Plus lampen die maar liefst 50% meer licht moeten geven dan de standaard gebruikte lampen. Heeft dat geen negatief effect op de levensduur? Het valt me namelijk op dat veel vervangingslampen voortijdig defect raken.

Antwoord: De grotere lichtopbrengst van de nieuwste Philips en Osram lampen wordt bereikt door een buitengewoon nauwkeurige fabricagetechniek. Daardoor is de plaats van de gloeidraad zo precies dat het licht verder schijnt op die plaatsen waar dat gewenst is. De hoeveelheid strooilicht neemt af en de kleur van het licht is, volgens de meeste waarnemers, aangenamer.
Het is dus niet zo dat lichtopbrengst in zijn geheel is toegenomen, maar wel veel beter is verdeeld. Het stroomverbruik is dan ook gelijk aan dat van de meer gebruikelijke exemplaren.
Er doet zich echter wel een probleem voor met de levensduur van autolampen. Alle gloeilampen hebben een nominale spanning van 12V en een wettelijk voorgeschreven testspanning van 13,2V dat is dus 10% hoger dan nominaal. Bij deze 13,2V worden alle waarden bepaald: de lichtopbrengst, de levensduur en het stroomverbruik. De automobielfabrikanten weten dit uiteraard ook, maar hebben andere problemen. Maar de accu’s zijn zo klein en het stroomverbruik is zo hoog dat alleen met een verhoogde boordspanning de problemen worden opgelost.
We zien dat bij de nieuwste auto’s de ECU de boordspanning op twee waarden regelt: 15,3V gedurende korte tijd tijdens het opwarmen van de motor en 13,6V als standaard boordspanning. Uit de door Philips verstrekte grafiek blijkt duidelijk dat als er continu 13,6V op de gloeilampen staat de levensduur met ongeveer 25% afneemt. Daarom worden er zogenoemde Longlife lampen gemonteerd die zelfs bij deze overspanning nog een acceptabele levensduur halen. De lichtopbrengst is onder deze condities met meer dan 10% toegenomen dus is dit geen gek compromis tussen zoveel tegenstrijdige belangen. Dat er gedurende korte tijd 15,3V op de lampen staat, is voor de robuuste Longlife lampen niet zo’n groot bezwaar al wordt de levensduur wel aanzienlijk verkort.
Het vervelende met de nieuwste lampen is nu dat de verkorting van de levensduur onacceptabel wordt. De gloeidraad is net als bij standaard lampen ontworpen voor een standaard levensduur bij 13,2V. Worden deze lampen als vervanging gemonteerd dan komen er klachten. Niet na 90.000 km, maar soms al na 10.000 km zijn de gloeidraden bezweken.
Het probleem is al enkele jaren bekend en enkele fabrikanten hebben door middel van een weerstand in de voeding naar de lamp de spanning verlaagd.
Er zijn nog maar weinig auto’s die een in twee stappen geregelde boordspanning hebben, de meeste werken met één waarde die 14,3 tot 14,5 V bedraagt. Daarbij is de levensduur met 50 tot 60% verlaagd. Alleen Longlife lampen die bij 13,2V ongeveer de dubbele levensduur hebben van een gewone lamp, halen dan nog een normale levensduur. Over de lichtopbrengst valt niet te klagen, die ligt 2,5 tot 3 maal zo hoog als bij 13,2V.

Conclusie 1: Monteer niet zomaar andere lampen in een moderne auto dan Longlife. Goedkope standaard lampen en dure vervangingslampen hebben bij een hoge boordspanning een te korte levensduur.

Conclusie 2: (deze is van mijzelf) Rij niet met een koude motor. :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 15 nov 2007 - 14:40:59 

Dan zit ik dus goed met mijn Nightguide Double Life, toch :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 15 nov 2007 - 14:45:05 

en nu maar hopen dat je oto zo lang mee gaat..... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 15 nov 2007 - 17:11:22 

zo zet ik ook altijd de lichten pas aan als ik de auto gestart heb.

Dit ter voorkoming van piekspanning bij starten....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 15 nov 2007 - 22:48:16 

Die lampen is allemaal rommel geworden.
Bijna elke auto zit tussen 13.8 en 14.5 volt, het kan voor de fabrikant toch geen probleem zijn hun gloeidraad op een spanning van 14 volt te maken.
Maar dan geven ze geen licht genoeg meer en verkopen ze minder.
Springen er veel lampen das dan ook weer goed voor lampen fabrikanten.
Het is ook geen probleem van Peugeot alleen, andere merken zoals VW, Audi, Mercedes is het juist het zelfde.
Maar om nu terug te komen op die Philips Nightguide halogeenlampen, ik heb er ook gehad (van de eerste die uitkwamen) ze waren nogal prijzig en na een half jaar waren ze kapot.
Ze zaten toen in mijn Mitsubishi waar de eerste lampen nog inzaten die dan 7 jaar oud waren, dus aan mijn auto zal het kapot gaan van de lampen toch niet gelegen hebben.
Bovendien vond ik ze beter dan gewone lampen zolang het droog was, was het nat, regen, sneeuw, maar vooral mist dan vond ik ze veel slechter dan gewone lampen door het teveel reflecteren.
Als ze beter geweest waren dan gewone had ik ze zeer zeker terug erin gestoken, maar ik vond het niet de moeite.
Xenon is nu weer in, maar dat mogen we hier in den Belgiek dan weer niet erin steken. En ze elke keer veranderen als ge naar de autokeuring gaat vind ik maar niets (ik ken er die twee dagen aan hun auto werken voor ze naar de keuring gaan).
Bovendien heb ik sterke twijfels over de levensduur en kwaliteit van de aangeboden lampen.
Bekende merken als Phillips en Osram leveren ze alleen voor originele automerken en niet voor ombouw.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 16 nov 2007 - 00:17:02 

ik heb onlangs een setje h7 gekocht bij de action voor nog geen 4 euro per twee
het is zogenaamde xenoneffect, geven goed veel licht en kosten een schijntje

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 16 nov 2007 - 16:31:34 

Mijn ervaring met de 306 die ik hiervoor had heeft mij doen besluiten direct bij levering Philips Longlife te laten monteren. In de 306 een goede zet. voor de 307,.... we zullen zien.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 01 maart 2008 - 00:59:28 

Sinds half jaartje in bezit van een 307 2.0 16v Aut. en was ook niet echt onder indruk van de lichtopbrengst van merk 'X'H7 lampjes in de units.

Na wat speurwerk naar gebruikerservaringen op diverse forums heb ik vandaag een setje Philips VisionPlus gemonteerd. Wat een verschil zeg! Een voorheen donker weggetje is ineens niet donker meer en je ziet de verkeersborden en paaltjes ineens een stuk verder weg al!

Heb ook de o.a. hier besproken Nightguide overwogen maar ben nog zo overtuigd van de noodzaak van de gele en blauwe zone en het scheelt toch weer bijna 15 euro op een setje.

Ben tot nog toe tevreden, nu alleen de levensduur eens afwachten.. :)

gr Jasper.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 31 dec 2009 - 01:19:11 

Update nav montage Philips VisionPlus: de 1e van twee is er van de week mee opgehouden.

Een goede anderhaf jaar dus met maar slechts iets van 20.000 km. Niet echt geweldig dus... :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 31 dec 2009 - 01:26:31 

jrabel schreef:
ik heb onlangs een setje h7 gekocht bij de action voor nog geen 4 euro per twee
het is zogenaamde xenoneffect, geven goed veel licht en kosten een schijntje

4euro per twee??? dat lijkt mij toch wel héél weinig..

Ik heb momenteel de Philips BlueVision H7 zitten (50euro voor pakketje met twee stuks en twee standlichtjes), Xenon effect zegt men, het licht is inderdaad veel witter dan een gewone H7, dus tevreden over.

Maar heb mij vandaag toch een Xenon kit besteld van Pilot, zal nog beter zijn ;-)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]