307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu za 01 nov 2014 - 00:36:24

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 02 jan 2010 - 17:17:50 

Hoi,
Gisteren kreeg ik op de snelweg ineens de melding: "Storing Katalysator" en het motormanagement lampje ging branden. Ik had ook veel minder trekkracht. Het leek alsof de auto op 3 cilinders liep.
Aan de kant gezet en ANWB gebeld. Deze heeft de bobine nagekeken en geconcludeerd dat deze nog op alle 4 de punten goed vonkt.

Hij had het erover dat er op 1 cilinder geen compressie lijkt te zitten. Hij adviseerde mij om rustig terug naar huis te rijden en de motor op ong 3000 toeren proberen te houden. Dus 90 in zn 4 op de snelweg. Dat ging opzich best.
Vanmorgen naar de garage geweest en laten uitlezen. Daar kwamen 7 storingen naar voren, ben alleen zo stom geweest om ze niet op te schrijven of te onthouden. Het waren er een aantal waar iets met de cilinder bij stond, meen ik mij te herinneren. En iets van: "te hoge overspanning". Verder nog een algemenere melding over de spanning.

Ze hadden vandaag verder geen tijd, dus maandag gaan ze verder kijken (de auto staat daar nu). De storingsmeldingen heeft hij gewist, daarna de motor weer gestart en weer uitgelezen. Deze keer kwamen er 0 meldingen te voorschijn, maar de motor heeft maar even aangestaan. Maandag gaan ze hem langer laten draaien om te kijken welke storingen er nu boven komen.

Als ik er te lang mee door zou rijden zou de katalysator kapot kunnen gaan. Misschien was hij zelfs al kapot. Nadat het optrad heb ik er nog ong 60km mee gereden (naar huis).

Nu heb ik ook al een tijdje spanningsproblemen (flikkerende lichten, toerenteller valt af en toe terug..) kan dat er nog mee te maken hebben?

Oh ja de ANWB man zei me dat ik veel te dikke olie gebruikte (15W40 zit erin).. Ik schaam me nu al.. lees hier veel over 10W40 en 5W40..

Maar goed.. iemand al een idee wat er aan de hand kan zijn... en wat het me nu weer gaat kosten? Net 1800 euro uitgegeven aan versnellingsbakrevisie, nieuwe drukgroep en remmen voor.

Het gaat trouwens om een 1.6 16v benzine uit 2001

ps: Ik lees hier ook over storing katalysator/storing uitlaatgassen combinatie.. De "storing uitlaatgassen" heb ik nooit voorbij zien komen. De ANWB man zei dat hetgeen uit de uitlaat kwam er ook goed uitzag.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 04 jan 2010 - 14:50:19 

Nou de garage heeft net gebeld.. Het blijkt niet zo'm simpel probleem. Het zit in de motor, waarschijnlijk iets met een klep. Daarvoor moet eerst de cilinderkop eraf (2,5 uur schroeven zei hij) om een diagnose te kunnen stellen..

Sjonge. waar gaat het heen.. Nu heb ik al gezien dat een klep niet zo duur is qua onderdeel.. Maarja wat voor werk zit erachter?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 04 jan 2010 - 15:20:16 

Misschien zijn door de te dikke olie de kleppen aan het kleven. Lees anders ook even dit topic. Daar werd ook melding gemaakt van de storing katalysator.

Succes!

- P@ul

Afbeelding

There are no stupid questions,
just stupid people...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 05 jan 2010 - 14:57:57 

ik kan wel janken..
De cilinderkop moet compleet gereviseerd. er zijn 2 kleppen verbrand en de rest is bijna aan het verbranden.. Kosten.. 1200 E ex.. (incl nieuwe pakkingen e.d.)

Ze wilden ook gelijk de distributieriem erin meenemen.. dan hoefde ik alleen het materiaal te betalen.. Maar die kan nog 50.000km mee dus dat laat ik even schieten.

We chagrijnig zo.. Ik heb net 1800 euro uitgegeven aan een gereviseerde versnellingsbak, koppelingset en nieuwe voorremmen... en nu dit weer..
Heb er zo nog geen plezier van..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 05 jan 2010 - 15:56:55 

Dat is balen voor je! Zeker als je net al flink wat geld hebt uitgegeven aan de auto, zit je hier niet op te wachten.

Kunnen ze ook vertellen waar dit door komt? De kleppen verbranden niet zomaar lijkt mij. Of is dit een gevolg van de te dikke olie??

Succes in ieder geval!

- P@ul

Afbeelding

There are no stupid questions,
just stupid people...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 05 jan 2010 - 18:25:24 

Meteen ook de distributieriem vernieuwen !!!! ( evt. spanrollen/waterpomp)

Nooit een 2e keer monteren, zeker niet na het aantal km's dat deze er al op zit. kost ietsje meer, maar altijd beter dan verkeerde zuinigheid. In het slechtste geval kan je dan een 2e keer je cilinderkop wegbrengen.
De garage hoort je die keus niet eens te geven vind ik. Gewoon mee vervangen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 05 jan 2010 - 18:30:22 

sweetje schreef:

Nooit een 2e keer monteren, zeker niet na het aantal km's dat deze er al op zit. kost ietsje meer, maar altijd beter dan verkeerde zuinigheid. In het slechtste geval kan je dan een 2e keer je cilinderkop wegbrengen.
Hier sluit ik me bij aan, hij is immers al over de helft van zijn gebruiksduur en hoe naar het ook is, het kan je achteraf een hoop ellende schelen.

Ik zou nog wel even laten nakijken hoe het kan dat je kleppen verbrand waren alhoewel de te dikke olie de boosdoener lijkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 05 jan 2010 - 19:06:13 

easy schreef:
sweetje schreef:

Hier sluit ik me bij aan, hij is immers al over de helft van zijn gebruiksduur en hoe naar het ook is, het kan je achteraf een hoop ellende schelen.

Ik zou nog wel even laten nakijken hoe het kan dat je kleppen verbrand waren alhoewel de te dikke olie de boosdoener lijkt.

De riem hoeft niet zoveel te kosten, als je de oude riem opnieuw monteerd heb je grote kans dat deze beschadigt raakt doordat de riem geknikt word, en dan breekt deze sneller. :cry: :cry: :cry: :cry:

Mogelijke gevolgen, kromme kleppen, gaten in zuigers, kop krom, nokkenas en klepstoters, ofterwijl motor totaallos. :shock: :shock: :shock:

Spanrollen en waterpomp hoeven niet perse vervangen te worden. :D :D :D

>>>>3 deurs Hatchback 2.0 16v XSI van 2003 kleur Bleu de Chine.<<<<

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 05 jan 2010 - 21:01:59 

rij je misschien op gas? dat wil ook wel eens problemen geven met de kleppen i.v.m. de hogere temperatuur.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010 - 13:07:30 

Nee ik rijd gewoon benzine

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010 - 16:37:09 

peterpeugeotje schreef:
rij je misschien op gas? dat wil ook wel eens problemen geven met de kleppen i.v.m. de hogere temperatuur.

Of misschien de verkeerde bougies gemonteerd.
Er zat ook al verkeerde olie in dus een mogelijkheid.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010 - 17:02:19 

Mijn zwager heeft afgelopen zomer de bougies vervangen. Dat waren gewoon de juiste volgens mij.. Wat kan daaraan verkeerd zijn?

In ieder geval heb ik toch maar de opdracht gegeven om de distributieriem maar wel te vervangen.. Bedankt voor jullie tips hierover!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010 - 18:50:04 

Doornekamp33 schreef:

Hoeft idd niet perse, maar de nieuwe riem gaat nu een nieuwe termijn in. De spanrollen en waterpomp blijven dan waarschijnlijk ook langer zitten dan gebruikelijk.
1x raden waar dan de eerste problemen vandaan komen. :wink:

Tip : doe het in 1 keer goed! (die paar tientjes extra nu verdien je dan met gemak weer terug)

suc6 iig.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010 - 21:39:32 

jobson1980 schreef:
Mijn zwager heeft afgelopen zomer de bougies vervangen. Dat waren gewoon de juiste volgens mij.. Wat kan daaraan verkeerd zijn?

In ieder geval heb ik toch maar de opdracht gegeven om de distributieriem maar wel te vervangen.. Bedankt voor jullie tips hierover!

De warmtegraad van de bougies kan afwijkend zijn.
Ik heb motorblokken gezien met een mooi rond gat in de zuigers door verkeerde montage.
Wat ook belangrijk is, is de afstelling van de ruimte tussen de contactpunten, deze moet uit mijn hoofd 0.9 mm zijn. meestal zijn deze goed afgesteld maar controleren kan geen kwaad.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010 - 21:46:39 

sweetje schreef:
Doornekamp33 schreef:

Hoeft idd niet perse, maar de nieuwe riem gaat nu een nieuwe termijn in. De spanrollen en waterpomp blijven dan waarschijnlijk ook langer zitten dan gebruikelijk.
1x raden waar dan de eerste problemen vandaan komen. :wink:

Tip : doe het in 1 keer goed! (die paar tientjes extra nu verdien je dan met gemak weer terug)

suc6 iig.

spanrollen en waterpomp worden bij een normale vervanging ook niet altijd mee vervangen. Ikzelf laat het altijd wel doen, maar ik kan niet in iemands portemonnee kijken.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]