307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu za 01 nov 2014 - 00:36:24

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 02 jan 2010 - 17:17:50 
Offline

Geregistreerd: vr 20 maart 2009 - 11:41:31
Berichten: 62
Hoi,
Gisteren kreeg ik op de snelweg ineens de melding: "Storing Katalysator" en het motormanagement lampje ging branden. Ik had ook veel minder trekkracht. Het leek alsof de auto op 3 cilinders liep.
Aan de kant gezet en ANWB gebeld. Deze heeft de bobine nagekeken en geconcludeerd dat deze nog op alle 4 de punten goed vonkt.

Hij had het erover dat er op 1 cilinder geen compressie lijkt te zitten. Hij adviseerde mij om rustig terug naar huis te rijden en de motor op ong 3000 toeren proberen te houden. Dus 90 in zn 4 op de snelweg. Dat ging opzich best.
Vanmorgen naar de garage geweest en laten uitlezen. Daar kwamen 7 storingen naar voren, ben alleen zo stom geweest om ze niet op te schrijven of te onthouden. Het waren er een aantal waar iets met de cilinder bij stond, meen ik mij te herinneren. En iets van: "te hoge overspanning". Verder nog een algemenere melding over de spanning.

Ze hadden vandaag verder geen tijd, dus maandag gaan ze verder kijken (de auto staat daar nu). De storingsmeldingen heeft hij gewist, daarna de motor weer gestart en weer uitgelezen. Deze keer kwamen er 0 meldingen te voorschijn, maar de motor heeft maar even aangestaan. Maandag gaan ze hem langer laten draaien om te kijken welke storingen er nu boven komen.

Als ik er te lang mee door zou rijden zou de katalysator kapot kunnen gaan. Misschien was hij zelfs al kapot. Nadat het optrad heb ik er nog ong 60km mee gereden (naar huis).

Nu heb ik ook al een tijdje spanningsproblemen (flikkerende lichten, toerenteller valt af en toe terug..) kan dat er nog mee te maken hebben?

Oh ja de ANWB man zei me dat ik veel te dikke olie gebruikte (15W40 zit erin).. Ik schaam me nu al.. lees hier veel over 10W40 en 5W40..

Maar goed.. iemand al een idee wat er aan de hand kan zijn... en wat het me nu weer gaat kosten? Net 1800 euro uitgegeven aan versnellingsbakrevisie, nieuwe drukgroep en remmen voor.

Het gaat trouwens om een 1.6 16v benzine uit 2001

ps: Ik lees hier ook over storing katalysator/storing uitlaatgassen combinatie.. De "storing uitlaatgassen" heb ik nooit voorbij zien komen. De ANWB man zei dat hetgeen uit de uitlaat kwam er ook goed uitzag.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 04 jan 2010 - 14:50:19 
Offline

Geregistreerd: vr 20 maart 2009 - 11:41:31
Berichten: 62
Nou de garage heeft net gebeld.. Het blijkt niet zo'm simpel probleem. Het zit in de motor, waarschijnlijk iets met een klep. Daarvoor moet eerst de cilinderkop eraf (2,5 uur schroeven zei hij) om een diagnose te kunnen stellen..

Sjonge. waar gaat het heen.. Nu heb ik al gezien dat een klep niet zo duur is qua onderdeel.. Maarja wat voor werk zit erachter?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 04 jan 2010 - 15:20:16 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 - 16:04:02
Berichten: 826
Woonplaats: Zoetermeer
Misschien zijn door de te dikke olie de kleppen aan het kleven. Lees anders ook even dit topic. Daar werd ook melding gemaakt van de storing katalysator.

Succes!

- P@ul

_________________
307 SW 2.0-16V Premium (2007) - Noir Obsidien - 's zomers 16" Equinoxe (205/55/16) - 's winters 16" staal (205/55/16)

Afbeelding

There are no stupid questions,
just stupid people...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 05 jan 2010 - 14:57:57 
Offline

Geregistreerd: vr 20 maart 2009 - 11:41:31
Berichten: 62
ik kan wel janken..
De cilinderkop moet compleet gereviseerd. er zijn 2 kleppen verbrand en de rest is bijna aan het verbranden.. Kosten.. 1200 E ex.. (incl nieuwe pakkingen e.d.)

Ze wilden ook gelijk de distributieriem erin meenemen.. dan hoefde ik alleen het materiaal te betalen.. Maar die kan nog 50.000km mee dus dat laat ik even schieten.

We chagrijnig zo.. Ik heb net 1800 euro uitgegeven aan een gereviseerde versnellingsbak, koppelingset en nieuwe voorremmen... en nu dit weer..
Heb er zo nog geen plezier van..


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 05 jan 2010 - 15:56:55 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 - 16:04:02
Berichten: 826
Woonplaats: Zoetermeer
Dat is balen voor je! Zeker als je net al flink wat geld hebt uitgegeven aan de auto, zit je hier niet op te wachten.

Kunnen ze ook vertellen waar dit door komt? De kleppen verbranden niet zomaar lijkt mij. Of is dit een gevolg van de te dikke olie??

Succes in ieder geval!

- P@ul

_________________
307 SW 2.0-16V Premium (2007) - Noir Obsidien - 's zomers 16" Equinoxe (205/55/16) - 's winters 16" staal (205/55/16)

Afbeelding

There are no stupid questions,
just stupid people...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 05 jan 2010 - 18:25:24 
Offline

Geregistreerd: zo 27 mei 2007 - 08:10:21
Berichten: 170
Meteen ook de distributieriem vernieuwen !!!! ( evt. spanrollen/waterpomp)

Nooit een 2e keer monteren, zeker niet na het aantal km's dat deze er al op zit. kost ietsje meer, maar altijd beter dan verkeerde zuinigheid. In het slechtste geval kan je dan een 2e keer je cilinderkop wegbrengen.
De garage hoort je die keus niet eens te geven vind ik. Gewoon mee vervangen.

_________________
EX.307 SW 2005 1.6 HDIF 109 -->137 PK :-) / EX.205 CTI 1991


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 05 jan 2010 - 18:30:22 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 jun 2009 - 13:39:24
Berichten: 4007
Woonplaats: Mooie stad achter de Duinen
sweetje schreef:
Meteen ook de distributieriem vernieuwen !!!! ( evt. spanrollen/waterpomp)

Nooit een 2e keer monteren, zeker niet na het aantal km's dat deze er al op zit. kost ietsje meer, maar altijd beter dan verkeerde zuinigheid. In het slechtste geval kan je dan een 2e keer je cilinderkop wegbrengen.
De garage hoort je die keus niet eens te geven vind ik. Gewoon mee vervangen.
Hier sluit ik me bij aan, hij is immers al over de helft van zijn gebruiksduur en hoe naar het ook is, het kan je achteraf een hoop ellende schelen.

Ik zou nog wel even laten nakijken hoe het kan dat je kleppen verbrand waren alhoewel de te dikke olie de boosdoener lijkt.

_________________
307 SW 1.6 16v Premium-Lexus achterlichten-Ariane 16"-Custom witte wijzerplaten
AUDIO - Tsaga TSGAW622 HU-MTX THS 652 voor-MTX XT502 achter-MAC Audio MPE112BP sub met MAC Audio MPX2500 amp


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 05 jan 2010 - 19:06:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 maart 2009 - 19:22:18
Berichten: 12207
easy schreef:
sweetje schreef:
Meteen ook de distributieriem vernieuwen !!!! ( evt. spanrollen/waterpomp)

Nooit een 2e keer monteren, zeker niet na het aantal km's dat deze er al op zit. kost ietsje meer, maar altijd beter dan verkeerde zuinigheid. In het slechtste geval kan je dan een 2e keer je cilinderkop wegbrengen.
De garage hoort je die keus niet eens te geven vind ik. Gewoon mee vervangen.
Hier sluit ik me bij aan, hij is immers al over de helft van zijn gebruiksduur en hoe naar het ook is, het kan je achteraf een hoop ellende schelen.

Ik zou nog wel even laten nakijken hoe het kan dat je kleppen verbrand waren alhoewel de te dikke olie de boosdoener lijkt.


De riem hoeft niet zoveel te kosten, als je de oude riem opnieuw monteerd heb je grote kans dat deze beschadigt raakt doordat de riem geknikt word, en dan breekt deze sneller. :cry: :cry: :cry: :cry:

Mogelijke gevolgen, kromme kleppen, gaten in zuigers, kop krom, nokkenas en klepstoters, ofterwijl motor totaallos. :shock: :shock: :shock:

Spanrollen en waterpomp hoeven niet perse vervangen te worden. :D :D :D

_________________
>>>>No questions in PB please !!! I have no secretary >< questions ? only on the forum ! THX<<<<

>>>>3 deurs Hatchback 2.0 16v XSI van 2003 kleur Bleu de Chine.<<<<


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 05 jan 2010 - 21:01:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 09 nov 2006 - 21:56:10
Berichten: 826
Woonplaats: Kollum
rij je misschien op gas? dat wil ook wel eens problemen geven met de kleppen i.v.m. de hogere temperatuur.

_________________
Nu: Ford Focus III 2012 Titanium hatchback met navigatie en automatisch inparkeren in de kleur Lunar Sky.
Was: 307 SW 1.6 16v Oxygo met RT3, 16" Equinoxe velgen, regensensor en aut. dimmende binnenspiegel in de kleur Bleu Abysse.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010 - 13:07:30 
Offline

Geregistreerd: vr 20 maart 2009 - 11:41:31
Berichten: 62
Nee ik rijd gewoon benzine


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010 - 16:37:09 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 maart 2009 - 19:22:18
Berichten: 12207
peterpeugeotje schreef:
rij je misschien op gas? dat wil ook wel eens problemen geven met de kleppen i.v.m. de hogere temperatuur.


Of misschien de verkeerde bougies gemonteerd.
Er zat ook al verkeerde olie in dus een mogelijkheid.

_________________
>>>>No questions in PB please !!! I have no secretary >< questions ? only on the forum ! THX<<<<

>>>>3 deurs Hatchback 2.0 16v XSI van 2003 kleur Bleu de Chine.<<<<


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010 - 17:02:19 
Offline

Geregistreerd: vr 20 maart 2009 - 11:41:31
Berichten: 62
Mijn zwager heeft afgelopen zomer de bougies vervangen. Dat waren gewoon de juiste volgens mij.. Wat kan daaraan verkeerd zijn?

In ieder geval heb ik toch maar de opdracht gegeven om de distributieriem maar wel te vervangen.. Bedankt voor jullie tips hierover!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010 - 18:50:04 
Offline

Geregistreerd: zo 27 mei 2007 - 08:10:21
Berichten: 170
Doornekamp33 schreef:
Spanrollen en waterpomp hoeven niet perse vervangen te worden. :D :D :D


Hoeft idd niet perse, maar de nieuwe riem gaat nu een nieuwe termijn in. De spanrollen en waterpomp blijven dan waarschijnlijk ook langer zitten dan gebruikelijk.
1x raden waar dan de eerste problemen vandaan komen. :wink:

Tip : doe het in 1 keer goed! (die paar tientjes extra nu verdien je dan met gemak weer terug)

suc6 iig.

_________________
EX.307 SW 2005 1.6 HDIF 109 -->137 PK :-) / EX.205 CTI 1991


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010 - 21:39:32 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 maart 2009 - 19:22:18
Berichten: 12207
jobson1980 schreef:
Mijn zwager heeft afgelopen zomer de bougies vervangen. Dat waren gewoon de juiste volgens mij.. Wat kan daaraan verkeerd zijn?

In ieder geval heb ik toch maar de opdracht gegeven om de distributieriem maar wel te vervangen.. Bedankt voor jullie tips hierover!


De warmtegraad van de bougies kan afwijkend zijn.
Ik heb motorblokken gezien met een mooi rond gat in de zuigers door verkeerde montage.
Wat ook belangrijk is, is de afstelling van de ruimte tussen de contactpunten, deze moet uit mijn hoofd 0.9 mm zijn. meestal zijn deze goed afgesteld maar controleren kan geen kwaad.

_________________
>>>>No questions in PB please !!! I have no secretary >< questions ? only on the forum ! THX<<<<

>>>>3 deurs Hatchback 2.0 16v XSI van 2003 kleur Bleu de Chine.<<<<


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010 - 21:46:39 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 maart 2009 - 19:22:18
Berichten: 12207
sweetje schreef:
Doornekamp33 schreef:
Spanrollen en waterpomp hoeven niet perse vervangen te worden. :D :D :D


Hoeft idd niet perse, maar de nieuwe riem gaat nu een nieuwe termijn in. De spanrollen en waterpomp blijven dan waarschijnlijk ook langer zitten dan gebruikelijk.
1x raden waar dan de eerste problemen vandaan komen. :wink:

Tip : doe het in 1 keer goed! (die paar tientjes extra nu verdien je dan met gemak weer terug)

suc6 iig.


spanrollen en waterpomp worden bij een normale vervanging ook niet altijd mee vervangen. Ikzelf laat het altijd wel doen, maar ik kan niet in iemands portemonnee kijken.

_________________
>>>>No questions in PB please !!! I have no secretary >< questions ? only on the forum ! THX<<<<

>>>>3 deurs Hatchback 2.0 16v XSI van 2003 kleur Bleu de Chine.<<<<


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
POWERED_BY
phpBB.nl Vertaling