Bevroren carter-ontluchter 2.0 xsi 2001
Moderator: Doornekamp33
Bevroren carter-ontluchter 2.0 xsi 2001
Na ruim 3 jaar zonder problemen en normaal onderhoud aan mijn 307, was ik gisteren behoorlijk geschrokken van een flinke plas onder de auto.
Ik had zojuist een rit naar mijn werk opzitten, waarbij ik tot ik het parkeerterrein opdraaide, niets bijzonders heb geconstateerd. Wel rook ik toen ik uitstapte een brandlucht, waar ik verder geen aandacht aan besteedde.
Een collega waarschuwde me later dat er toch iets mis was, waarna ik me naar de dichtstbijzijnde peugeot-garage spoedde (toevallig recht tegenover mijn werkplek gelegen)
Door de ijskoude rijwind is blijkbaar de ontluchter bevroren geraakt waardoor de olie de peilstok omhoog heeft gedrukt, waarbij nogal wat olie naar buiten is gekomen en op de hete motorblok, wat dus die brandlucht veroorzaakte.
Voorheen wist ik niet dat dit kon gebeuren en als ik niet op tijd gewaarschuwd was, zou ik ondanks goed onderhoud en de kosten die ermee gemoeid waren, toch de motor bijna in de soep hebben kunnen draaien. Overigens rij ik met beleid altijd de auto netjes warm, zeker in deze barre weeromstandigheden.
Ik heb achteraf geluk gehad met dit onvoorziene euvel, maar het had toch tot flinke schade kunnen leiden.
Komt dit regelmatig voor bij de 307 met specifiek dit motortype, zodat ik hier bij flinke vorst rekening mee moet houden?
Ik had zojuist een rit naar mijn werk opzitten, waarbij ik tot ik het parkeerterrein opdraaide, niets bijzonders heb geconstateerd. Wel rook ik toen ik uitstapte een brandlucht, waar ik verder geen aandacht aan besteedde.
Een collega waarschuwde me later dat er toch iets mis was, waarna ik me naar de dichtstbijzijnde peugeot-garage spoedde (toevallig recht tegenover mijn werkplek gelegen)
Door de ijskoude rijwind is blijkbaar de ontluchter bevroren geraakt waardoor de olie de peilstok omhoog heeft gedrukt, waarbij nogal wat olie naar buiten is gekomen en op de hete motorblok, wat dus die brandlucht veroorzaakte.
Voorheen wist ik niet dat dit kon gebeuren en als ik niet op tijd gewaarschuwd was, zou ik ondanks goed onderhoud en de kosten die ermee gemoeid waren, toch de motor bijna in de soep hebben kunnen draaien. Overigens rij ik met beleid altijd de auto netjes warm, zeker in deze barre weeromstandigheden.
Ik heb achteraf geluk gehad met dit onvoorziene euvel, maar het had toch tot flinke schade kunnen leiden.
Komt dit regelmatig voor bij de 307 met specifiek dit motortype, zodat ik hier bij flinke vorst rekening mee moet houden?
- Doornekamp33
- Berichten: 17020
- Lid geworden op: di 03 mar 2009 - 19:22:18
- Locatie: Hoevelaken.
Re: Bevroren carter-ontluchter 2.0 xsi 2001
Je bent de eerste die dit meld, dus zeker geen vaak voorkomend iets bij de 307, ik hou het in dit geval op domme pech, en geluk dat het op tijd werd opgemerkt.





>No questions in PB please !!! I have no secretary >< questions ? only on the forum ! THX<
>>Exit, 307 XSI <<>>exit, 407 XS<<
>>>>Nu: Black 208 1.4 allure full leder.<<<<
>>Exit, 307 XSI <<>>exit, 407 XS<<
>>>>Nu: Black 208 1.4 allure full leder.<<<<
Re: Bevroren carter-ontluchter 2.0 xsi 2001
Vandaag weer in de 307 gereden zonder problemen. Ik vertrouw er op dat het inderdaad een eenmalig incidentje was. Met een km stand van net geen 90000 km en een auto in uitstekende conditie, wil ik als het even kan nog een tijd vooruit.Doornekamp33 schreef:Je bent de eerste die dit meld, dus zeker geen vaak voorkomend iets bij de 307, ik hou het in dit geval op domme pech, en geluk dat het op tijd werd opgemerkt.![]()
![]()
![]()
Re: Bevroren carter-ontluchter 2.0 xsi 2001
Probleem hiervan ligt vaak aan de korte stukjes...
mvg
mvg
Re: Bevroren carter-ontluchter 2.0 xsi 2001
Auto van 2001 met minder dan 90.000 km op de teller doet mij inderdaad ook vermoeden aan veel korte stukjes...
Re: Bevroren carter-ontluchter 2.0 xsi 2001
Toen ik de auto kocht had die inderdaad nog maar 66000 km opzitten. Daarna was het hoofdzakelijk woon-werk verkeer (24 km vice versa, waarbij de motor goed warm wordt) en af en toe uitlaten op de snelweg. Korte stukjes probeer ik te vermijden.Kikker schreef:Auto van 2001 met minder dan 90.000 km op de teller doet mij inderdaad ook vermoeden aan veel korte stukjes...
De troep op de ontluchter kan een erfenis zijn uit zijn vorige leven.
Re: Bevroren carter-ontluchter 2.0 xsi 2001
heb wel es gehoord bij een slopel astra 1.6 dat zn carter ontluchting vestopt was en dat daardoor zn koppakking dr uit blies.. dus je hebt zeker geluk.
Groetjes uut zeeland
Re: Bevroren carter-ontluchter 2.0 xsi 2001
Ik zou zeker pissed off zijn geweest als mij dit zou zijn overkomen. Mijn Peugeotje had ik goed in onderhoud en er was even daarvoor een grote beurt inclusief nieuwe distributieriem.mcouque schreef:heb wel es gehoord bij een slopel astra 1.6 dat zn carter ontluchting vestopt was en dat daardoor zn koppakking dr uit blies.. dus je hebt zeker geluk.
Inmiddels is het Peutje al bijna 1,5 jaar weg. Ingeruild voor een Fiat Bravo T-jet.