Ojee, zwart gruis in motorblok.

alles wat met techniek van de 307 te maken heeft, van storingen tot weetjes

Moderator: Doornekamp33

Plaats reactie
Harm75

Ojee, zwart gruis in motorblok.

Bericht door Harm75 » za 11 jul 2020 - 15:48:00

Hoi allen,

toen ik vanmiddag de oliedop bovenop het blok eraf schroefde, en met een zaklamp naar binnen keek schrok ik.
Er zat een soort zwart gruis in het blok. Voorzichtig iets eraf gehaald en op een doekje gesmeerd.
Het lijkt verpulverbaar en voelt dan als vettig zand. Lijkt ook iets metaaldeeltjes ofzo.
Ik word hier niet blij van, moet ik me zorgen maken????
Zijn net terug vanuit Limburg, rit van dik 200+ km. Geen problemen gehad.
Temperatuur in orde, oliepeil in orde, pijlstok geeft lichtbruine olie weer, geen storingen of walmende uitlaatgassen.
Graag hulp, advies,etc.

Harm75

Re: Ojee, zwart gruis in motorblok.

Bericht door Harm75 » za 11 jul 2020 - 16:14:14

Hierbij een foto van de prut:

Afbeelding

Doornekamp33

Bericht door Doornekamp33 » za 11 jul 2020 - 19:02:00

Rij je vaak korte stukjes en nu ineens een lang eind?
Olie koekt iets aan en metaal is het te pakken met een magneet ziet er namelijk meer uit als dikke smeer dat door die mooie rit van 200 Km is losgekomen.

Lijkt mij weinig zorgwekkend, effe goed warm rijden, olie verversen eventueel een flush gebruiken in de oude olie, goede PSA olie er in en je weet niet wat je ziet, mooi schoon word die dan.
Ik doe dit altijd standaard bij een nieuwe gebruikte auto, hoe goed ook onderhouden zelfs dan komt er van die vieze drab uit, zeker als je hem zoals ik altijd doe een nacht laat uitlekken.
>No questions in PB please !!! I have no secretary >< questions ? only on the forum ! THX<
>>Exit, 307 XSI <<>>exit, 407 XS<<
>>>>Nu: Black 208 1.4 allure full leder.<<<<

Harm75

Bericht door Harm75 » za 11 jul 2020 - 21:02:06

Hoi,

80 a 85% van de ritten is snelweg. Van Assen naar Haren (woon-werkverkeer), ongeveer 22 km.
Dus daar kan het niet echt aan liggen. Auto wordt goed warm gereden. Ik tank 8 van de 10 keer Euro98.
Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken. Heb (nog) geen problemen met de auto, motorisch gezien. Geen inhouden, stotteren, geen rare walmen, Laatst nog (zelf) uitgelezen. (geen storingen).

ejkanis

Bericht door ejkanis » za 11 jul 2020 - 21:08:58

Ik denk dat het los gekomen vuil is, maar voor de zekerheid olie niveau in d egaten houden of deze niet zakt. Als hij wel zakt kun je gaan onder zoeken hoe of wat.

Doornekamp33

Bericht door Doornekamp33 » za 11 jul 2020 - 21:24:32

22 km is niet veel, ook al lijkt het een heel eind, als het echt metaal zou zijn zou je wel wat moeten horen als het boven komt, metaal zal altijd naar beneden zakken omdat het zwaarder is, vuil gaat juist omhoog omdat het drijft.
En als het vermalen metaal zou zijn zou het in die smurrie glinsteren als goud in de goudpan van een goedzoeker.

En in de motor krijg je altijd iets vocht, met 22 km verdampt dit wel maar blijft er een deel in het carter en motor hangen, dus vervuilt je olie tel daar wat lekage langs de zuigers bij op, brandstof dus en dan krijg je een vies zaakje, zou je LPG rijden blijft de olie en blok veel schoner.

Maar om dan iets minder geruststellens te zeggen, als er een lagerschaal of wat dan ook vermalen door het blok zou liggen, uitlezen zal dat niet aantonen, maar een hoop rare geluiden zul je dan horen.
>No questions in PB please !!! I have no secretary >< questions ? only on the forum ! THX<
>>Exit, 307 XSI <<>>exit, 407 XS<<
>>>>Nu: Black 208 1.4 allure full leder.<<<<

Plaats reactie