Mijn 307 SW 1.6 16v premium uit 2005

Schrijf hier een stukje over je ervaringen met je eigen 307

Moderator: Doornekamp33

Plaats reactie
easy
Contacteer:

Mijn 307 SW 1.6 16v premium uit 2005

Bericht door easy »

Ik heb nu sinds een week een peugeot 307 sw en oet zeggen dat ik daar zeer tevreden over ben. Ik werkte op Schiphol en woonde in Den Haag en reed daarom diesel met een Mazda 323 Fastbreak, waar op zich niets mis mee was.

Waarom een 307SW?

Maar met een gezin met drie kinderen en een lang weekendje weg was de ruimte toch beperkt en omdat ik door reorganisatie werd ontslagen en dus niet meer zoveel kilometers maakte samen met het feit dat de Mazda inmiddels tien jaar oud was (waarvan 7 in ons bezit), 206dkm op de teller had en wat mankementjes begon te vertonen op zoek naar een andere auto en dan het liefst eentje met veel ruimte en plek voor extra stoelen. Veel keuze bleef er neit over want de zafira rijden er zoveel van rond en is qua design niet zo mooi, een citroen hebben we al eens gehad en dat was alleen maar problemen en een touran veel te duur voor wat je krijgt. Peugeot bleef eigenlijk als enige over of een mazda 5/premacy. de premacy is nogal groot ivm de peugeot en de 5 nog net boven het budget terwijl de peugeot daar mooi binnen viel en ook nog eens veel luxer is uitgerust.

Hoe gevonden?

Na flink wat zoeken en kijken liepen we tegen deze auto aan, er lag een bordje in met verkocht maar we hadden er wel dik 100km voor gereden alleen om te gaan kijken dus dat vonden we erg jammer. Toen kwam verkoper ons vragen of we iets specifieks zochten en we vertelden dat we eigenlijk voor die peugeot kwamen die al verkocht was. Wat bleek, er lag een verkeerd bordje in dus proefrit gemaakt en tegen alle verwachtingen meteen een goede deal gemaakt. Dezelfde vrijdag de auto opgehaald, er stond 123 dkm op de teller en bij 121dkm grote beurt gehad plus distributieriem vervangen, volledig dealeronderhouden.

Eerste ervaringen

Het panoramadak was natuurlijk een fantastische ervaring ook voor de kinderen, de luxe in de auto was ik niet gewend en ik keek, en kijk nog steeds, dan ook op van handige zaken zoals de automatsch naar binnen klappende spiegels, de ramen die vanzelf dichtgaan als je zo open laat en wat me vooral erg goed bevalt is de cruise control, ik rij stukken rustiger en veel minder opgefokt dan voorheen. Niet dat ik een klever was maar je hoeft gewoon niet meer op je teller te kijken of je rechtervoet niet stiekem wat te zwaar wordt. De verstelbaarheid van de echte stoelen achterin is ook een pluspunt met drie kinderen waarvan de jongste 5 is en de oudste 15 plus de enorme kofferbak en de plek voor extra stoelen, die ik overigens nog steeds hoop te vinden voor een scherp prijsje, om eens nog iemand extra mee te nemen.

Van binnen

Het design van binnen is niet verkeerd en straalt best degelijkheid uit of in ieder geval doet het niet zo goedkoop aan wat je soms ziet. Alles zit op een logische pek en is eigenlijk blindelings te vinden, behalve de schakelaar voor de bedekking van het panoramadak, die zit best op vreemde plek. De kolom bediening voor de radio is ook handig maar wel vervelend dat als je een andere radio inbouwt je er nog meer voor moet gaan uitgeven wil je die dan ook blijven gebruiken. De ingebouwde speakers klinken bij reguliere volumes fatsoenlijk maar als het even wat harder gaat bij een lekker nummertje muziek wordt het al snel minder, dat is toch jammer dus die gaan worden tzt vervangen. De volautomatische airco is lekker maar blijft wel erg lang en erg hard blazen, zodra die aangezet wordt blijft hij op de hardste stand staan blazen dus die zet ik handmatig regelmatig een paar tandjes zachter.

Rij ervaring

Als je uit een diesel komt is het eerste wat opvalt de stilte van een benzinemotor en ik moet zeggen, veelal overheerst het blazen van de automatische airco het motorgeluid. Maar zoals gezegd die zet ik dan zachter en ook dan valt de stilte op tov de vorige diesel. Geen eerlijk vergelijk natuurlijk maar het is dan wel het eerste wat opvalt. Optrekken gaat gewoon lekker behalve omhoog zoals bijvoorbeeld een parkeergarage uit, dan heeft hij best wat gas nodig en dat is even wennen voor mij. Net zoals de de dikke 35000 toeren bij 120km/h, het lijkt dan net of je in de derde versnelling zit in plaats van de vijfde, een zesde versnelling had denk ik geen overbodige luxe geweest om het verbruik verder in te tomen. Maar goed, ik kom van een 2 liter turbo dieselblok dus net zoals met het stilte punt is het niet echt een eerlijk vergelijk. Hij stuurt lekker en helt niet belachelijk over in bochten zoals ik eigenlijk verwacht had bij een toch wat hogere auto. Vering is dik in orde en lekker, niet te hard en niet te zacht. Remmen is een genot en vergd vooral in het begin meer feeling van de voet, waar ik bij de Mazda het pedaal een flink eind moest intrappen voordat je voelde dat je remde hoef je naar dit rempedaal alleen te kijken en hij begint al met remmen. Toen mijn vrouw dus ook pestend vroeg of ik niet moest racen zei ik "deze auto vraagt niet om racen maar juist om gewoon te rijden" en ik denk zelf dat dat precies samenvat wat ik bedoel.

Totaalindruk

Ik heb sowieso financieel een goede aanschaf gedaan dat weet ik zeker en dat telt toch al behoorlijk mee. Tel daarbij op dat de peugeot voorzien is van een flinke berg luxe en handigheid, er gewoon goed uitziet, flink ruim is en gewoon lekker rijdt zonder de bestuurder te vragen om meer en ik kan stellen dat dit een zeer goede en fijne auto is waar ik voorlopig denk ik geen spijt van zal krijgen.

Onze auto:
Afbeelding
easy
Contacteer:

Bericht door easy »

Een update :

De auto is inmiddels wat langer in mijn bezit en dus kan ik er wat meer over zeggen.
120km/h blijft wennen omdat de motor dan toch wel flink hoorbaar is.

De stoelen er een keer uit moeten halen voor fietsvervoer en dat is erg makkelijk te doen, heel handig systeem en wat een enorme berg ruimte als je die opklapt of verwijderd.

1 lampje vervangen

Naar aanleiding van de slechte geluidskwaliteit alle speakers vervangen en dat levert een enorme verbetering op.

Waar ik aan moet wennen is zo'n afdekzeiltje wat je telkens even op moet rollen als je flink wat boodschappen hebt gedaan. Ik vergeet hem steeds weer dicht te rollen. Ik overweeg dan ook nog steeds een mee omhooggaande hoedenplank, wat ik gewend ben, te maken omdat dat imho gewoon makkelijker is.

De cruisecontrol is echt enorm handig, ik gebruik hem zeer regelmatig en rij er vele malen rustiger door. Enige vervelende is wanneer mensen, wanneer ik ze inhaal op de max toegestane snelheid, zich ineens realiseren dat ze te zacht rijden en dan ook net zo had gaan rijden zodat je er zonder extra gas te geven niet meer voorbij komt.

Sinds een paar dagen werkt de verlichting van de aircoknoppen niet meer (het display doet het wel) dus daar moet ik even naar kijken evenals de asbak- en dashboardkastverlichting. Was wel onhandig toen ik er pas midden in de nacht achterkwam.

Voor de rest een prima auto waar ik vooralsnog geen problemen mee heb en dus nog steeds tevreden ben.
EX - 307 SW 1.6 16v Premium-Lexus achterlichten-Ariane 16"-Custom witte wijzerplaten
AUDIO - Tsaga TSGAW622 HU-MTX THS 652 voor-MTX XT502 achter-MAC Audio MPE112BP sub met MAC Audio MPX2500 amp

NU - Ford C Max
easy
Contacteer:

Bericht door easy »

Inmiddels de verlichting van de aircoknoppen weer gemaakt met name dankzij alle informatie hier op het forum. Helaas staat er veel informatie nogal verspreid vandaar dat ik dat als kennisbankartikel heb herschreven in 1 stukje. Ook gedaan voor het vervangen van de speakers trouwens.
Voor de rest nog steeds heel tevreden over de wagen.
EX - 307 SW 1.6 16v Premium-Lexus achterlichten-Ariane 16"-Custom witte wijzerplaten
AUDIO - Tsaga TSGAW622 HU-MTX THS 652 voor-MTX XT502 achter-MAC Audio MPE112BP sub met MAC Audio MPX2500 amp

NU - Ford C Max
Plaats reactie