storing uitlaatgas vanzelf weg?????

Algemene 307 vragen.

Moderator: CvW

wooley

storing uitlaatgas vanzelf weg?????

Bericht door wooley » zo 26 aug 2007 - 23:19:22

Hallo,na mijn grote beurt bij de peugeot-dealer heb ik regelmatig storing uitlaatgas....(1x per week of na 1000 km)
auto rijd verder 100%,geen stotteren of inhouden...
echter de volgende morgen en soms al na een paar uur is de storing verdwenen ????
ook is hij dan niet meer uit te lezen....
laatst reed ik weer rond en was ik dichtbij een garage en ik kreeg de storing,
dus laten uitlezen en het was P0106 (manifold air pressure)
Heb deze sensor laten vervangen maar na 1 week kreeg ik vanavond weer uitlaatgas-storing????
vanmiddag was hij na 50km gereden te hebben en 3x starten ineens weg???
wie weet wat de oorzaak is van dit probleem???
Ga deze week eens uitproberen of het aan de LPG installatie ligt,door op benzine te rijden.....
als hij dan wegblijft ligt het daarin.....
Peugeot 307 is verkocht en rij nu met veel plezier Nissan Almera Tino 2.0 liter CVT!!!@

Zoomy
Contacteer:

Bericht door Zoomy » ma 27 aug 2007 - 09:08:33

Controleer op luchtlekkages. Lekke pakkingen, slangetjes met scheurtjes e.d.. Controleer ook bedrading van Map sensor tot en met ECU.

8)

(bron: www.problemcar.nl met zoekopdracht: P0106)
...Dear life. When I asked if my day could get worse, it was a rhetorical question, not a challenge... :/

CvW

Bericht door CvW » ma 27 aug 2007 - 09:50:21

Wooley,

Zoomy geeft je een goede tip wat betreft te controleren zaken.
Ik herken de storing. Volledig willekeurig kom ik hem ook tegen op de display (al is het de laatste tijd rustig). Na 3x starten is hij weer verdwenen en bij de dealer krijgen ze geen foutmeldingen in het log te zien. Ik geloof deze melding ondertussen wel en onderneem er geen aktie meer op tenzij er een regelmaat in gaat komen.

Het enige wat mij opvalt is dat ik de melding krijg bij een zware motorbelasting. Dus na lang rijden op de Duitse Autobahn met hoge kruissnelheden of als het dieseltje hard heeft moeten werken met de caravan achter de auto. 8)

Met mijn vorige 307 SW (1.6 op LPG) heb ik hetzelfde probleem gehad. Dealer kon ook niets vinden en heeft de computer gereset. Probleem opgelost en is ook niet meer teruggekomen. De monteur gaf toen aan dat de hedendaagse milieu eisen zo hoog zijn (voor typegoedkeuring etc.) dat iedere afwijking direct dit soort meldingen tot gevolg moet hebben.

Als je het Internet afzoekt naar deze storing kun je kennismaken met nog veel meer lotgenoten die deze melding met regelmaat tegenkomen. :(

Mijn advies: Laat er naar kijken maar waak ervoor dat er willekeurig (dure) onderdelen vervangen worden. En wat betreft die sensor: vorige week nog gehoord, zelfs de nieuwe sensor gaf verkeerde waardes aan waardoor het probleem gewoon bleef bestaan.
Blijft Japans rijden.

Bart_307

Bericht door Bart_307 » ma 27 aug 2007 - 12:23:53

Bij mij werd die sensor vervangen (isn nog in garantie) en sedertdien heb ik het niet meer.

jrabel

Bericht door jrabel » ma 27 aug 2007 - 15:37:23

ik heb ook de bekende storing
vorige week bij de dealer aan de computer gehad en daar naar voren dat de ECU klep vervangen moest worden .
4 september moet ik erheen .
volgens de dealer een klusje van 1,5 uur

Zoomy
Contacteer:

Bericht door Zoomy » ma 27 aug 2007 - 21:05:35

...Misschien helpt dit wel... :roll: :roll: :roll:
Bijlagen
DearGodPlsMakeItStop.jpg
DearGodPlsMakeItStop.jpg (22.13 KiB) 48190 keer bekeken
...Dear life. When I asked if my day could get worse, it was a rhetorical question, not a challenge... :/

Alidus

Bericht door Alidus » ma 27 aug 2007 - 21:35:38

Soms is het niet een sensor, maar is er echt iets aan de hand. De melding is blijkbaar heel algemeen (kan van alles zijn). Bij mijn 307 bleek uiteindelijk na diverse garagebezoeken dat de steeds terugkerende melding werd veroorzaakt doordat een klepstoter niet goed werd bediend. De schade was inmiddels zo groot dat er een nieuwe nokkenas in moest. (garantie gelukkig).

wooley

Bericht door wooley » ma 27 aug 2007 - 22:36:50

beadankt voor de vele tips.....hier hebben we wat aan!
het gebeurd idd. meestal als ik 40 in de 5 rijd...lekker rustig
als je dan gas geeft bromt hij wat en ineens piep!
storing uitlaatgas......
rijd nu eens een maandje(of totdat hij het weer doet) op benzine.
Dit om uit te sluiten dat het door de LPG installatie komt.
De auto rijdt overigens prima zoawel op benzine als lpg!!!(als een nieuwe)
trekracht onderin is goed en boven 3000 tpm gaat hij als een raket :P
je kan lekker cruisen 50 in 4e versnelling en hij pakt gelijk op.
Ik ga wel kijken of ik aan zo'n scangauge kan komen...
dan kan ik zien op welke storing hij uitvalt en zo achter de oorzaak van dit (obd-probleem)te komen....
Vroeger waren auto's gemakkelijker.....een carburateur en contactpuntjes...en kon je alles zelf repareren.
Nu zit er zo'n computer in die allles regelt zoals inspuiting en ontsteking.
Maar als er daarin iets hapert geeft hij van die meldingen die heel breed qua oorzaak zijn....
wordt vervolgd>>>>>>> :?
Peugeot 307 is verkocht en rij nu met veel plezier Nissan Almera Tino 2.0 liter CVT!!!@

CvW

Bericht door CvW » di 28 aug 2007 - 09:56:05

Wooley,

Ik ben benieuwd wat je tegen gaat komen. Als ik jouw opmerking lees over het rijden van 40 km in de vijf en na het gas geven de melding dan herken ik wel wat. Ook dat is een zware belasting voor de motor en levert hetzelfde effect op als hoge snelheden op de Autobahn waarbij ik de melding krijg.

* Denkt ook weer aan vroeger toen je nog sleutelde met echt gereedschap en er ruimte over was onder de motorkap*
Blijft Japans rijden.

Brabo_Sjonnie

herkenbaar...........

Bericht door Brabo_Sjonnie » di 28 aug 2007 - 22:09:58

Ook onze SW (2.0 16V 2003) heeft sinds twee maanden spontaan last van deze melding. Hij verschijnt en verdwijnt zonder reden. De dealer geeft zelf aan dat het pas echt serieus is als de melding een aantal dagen blijft maar dat hebben we tot nu toe niet meegemaakt. De auto is afgelopen week zelfs probleemloos door de APK gekomen terwijl de melding aanwezig was dus met de uitlaatgassen zat het wel goed. Dus voorlopig laat ik er lekker niets aan doen, vooral ook gebaseerd op eerdere discussies op dit en het oude forum waarbij vanalles is vervangen door dealers en de storingen nog steeds aanwezig bleven.

sweetje

Bericht door sweetje » vr 31 aug 2007 - 18:09:09

Blijft bij jullie het motordiagnose lampje dan ook constant branden, of gaat die uit ?

Ik krijg ook de storing uitlaatgas, en bij mij brandt ook continu het motordiagnose lampje. ( binnenkort gaat ie weer naar de garage btw ! )
EX.307 SW 2005 1.6 HDIF 109 -->137 PK :-) / EX.205 CTI 1991

CvW

Bericht door CvW » za 01 sep 2007 - 11:49:29

Ik heb de melding nog nooit gehad in combinatie met het motordiagnoselampje.

Als dat lampje gaat branden schakelt het systeem volgens mij over naar zijn noodprogramma. Dan wordt er geen rekening meer gehouden met waarden die aangeleverd worden door sensoren.

Een brandend motordiagnoselampje is voor mij reden om de zaak zo snel mogelijk na te laten kijken.
Blijft Japans rijden.

sweetje

Bericht door sweetje » za 01 sep 2007 - 14:52:16

CvW schreef:Ik heb de melding nog nooit gehad in combinatie met het motordiagnoselampje.

Als dat lampje gaat branden schakelt het systeem volgens mij over naar zijn noodprogramma. Dan wordt er geen rekening meer gehouden met waarden die aangeleverd worden door sensoren.

Een brandend motordiagnoselampje is voor mij reden om de zaak zo snel mogelijk na te laten kijken.
voor mij ook, maar de garage heeft niet zo'n haast :?
EX.307 SW 2005 1.6 HDIF 109 -->137 PK :-) / EX.205 CTI 1991

CvW

Bericht door CvW » za 01 sep 2007 - 15:14:24

Als de garage niet zo'n haast heeft stel je die toch verantwoordelijk voor alle eventuele vervolgschade!

Kijken of hij dan nog steeds geen tijd heeft :evil:
Blijft Japans rijden.

wooley

Bericht door wooley » za 01 sep 2007 - 16:07:23

bij mij gaat dus dat motorlampje (oranje motor) branden en komt er te staan storing uitlaatgas....en een piepje na starten.
motor loopt gewoon en niet in noodloop..(gewoon 0-6500 rpm!!)
vlgde morgen is alles uit en ok.....
ik rij nu al 1000 km op benzine en nog geen keer meer voorgekomen.
het ligt dus vrijwel zeker aan het ag-gas systeem.
Laat vlgde week het drukklepje op de verdamper maar eens vervangen.
wordt vervolgt...................... :cry:

Plaats reactie